Julika Marijn in 'De schaduw van Rembrandt'.
Julika Marijn in 'De schaduw van Rembrandt'. Foto: Hessel Stuut

‘In de schaduw van Rembrandt’ te zien in Amstelveen: ‘Velen kennen dit bizarre verhaal niet’

14 oktober 2023 om 14:00 Podiumkunsten

AMSTELVEEN Julika Marijn brengt op zaterdag 21 oktober ‘In de schaduw van Rembrandt’ in de kleine zaal van Schouwburg Amstelveen. De door pers en publiek goed ontvangen solovoorstelling gaat over Geertje Dircx, de tweede geliefde van de schilder. “Ik wilde haar een stem geven, want veel mensen kennen dit bizarre verhaal niet.” vertelt Julika Marijn.

De hele wereld kent Rembrandt als de machtige zeventiende-eeuwse schilder. Maar minder bekend is dat hij die macht soms ook ernstig misbruikte. Geertje Dircx was jarenlang zijn minnares en voedde zijn zoon Titus op. Totdat Hendrickje Stoffels in Rembrandts leven kwam en Geertje moest verdwijnen. Theatermaker Julika Marijn kroop in haar huid en maakte onder regie van Diederik van Vleuten een intrigerende en ontroerende solovoorstelling.

MONDDOOD

Julika Marijn kende het verhaal van Geertje Dircx aanvankelijk zelf ook niet. “Dat terwijl ik nota bene jarenlang tegenover het Rembrandthuis op de theaterschool zat. Ik had bijna zicht op de plek waar Geertje zeven jaar het bed met Rembrandt deelde en zijn zoon opvoedde. Haar geschiedenis raakte me. Onze grote schilder uit de 17de eeuw heeft haar, samen met het mannenbolwerk en de kerk, monddood willen maken.”

HYSTERICA

Geertje Dircx is in veel Rembrandt-biografieën dikwijls afgeschilderd als hysterica, als hoer. “Als ze überhaupt al genoemd werd, want ze is ook voor een deel gewoon uit de geschiedenis gewist. Gecanceld zou je kunnen zeggen. Waarschijnlijk doordat met dit verhaal een grote schaduwkant van Rembrandt naar voren komt. En daar zit niet iedereen op te wachten, want Rembrandt zit in ons DNA, iedere Nederlander kent hem. Hij was natuurlijk een briljant schilder, daar doe ik niets aan af, maar het is goed dat dit verhaal ook verteld wordt. Om een completer beeld te krijgen van onze nationale trots.”

(Tekst gaat door onder de foto)


Julika Marijn in ‘De schaduw van Rembrandt’. - Foto: Hessel Stuut

VOOR ZICHZELF OPKOMEN

Wat haar trekt in het verhaal is dat Geertje  een vrouw is die voor zichzelf opkomt en die zich verzet als ze aan de kant wordt gezet en vals wordt beschuldigd. “Voor mijn voorstellingen kies ik vaak voor vrouwen die hun eigen weg zoeken en vinden, zoals Lady Di, Helene Kröller-Müller en Etty Hillesum. Geertje past goed in dat rijtje. Maar Geertje is voor mij niet alleen slachtoffer, ze is ook een held uit de 17de eeuw. Ze was enorm daadkrachtig en had de moed om het op te nemen tegen de grote schilder. Dat was zeer uitzonderlijk voor die tijd.”

SCHILDERSLIEF

“Ik kwam op het idee van deze voorstelling door de historische roman ‘Schilderslief’ van Simone van der Vlugt. Simone heeft zich daarvoor grondig in alle historische documenten verdiept. Maar natuurlijk heb ik ook mijn eigen research gedaan. Het karakter van Geertje heb ik voor de voorstelling zelf nadere invulling gegeven. Want heel veel over haar persoonlijkheid weten we niet. Zo laat ik haar bijvoorbeeld een aantal mooie en toepasselijke 17de-eeuwse liedjes zingen. Dat zie ik als artistieke vrijheid. Geen idee natuurlijk of ze in het echt goed kon zingen, maar het leek me een mooi idee én ik wilde graag zingen in de voorstelling. De muziek uit die tijd is niet zo bekend maar prachtig.”

SCHILDERIJEN

Julika Marijn trekt het publiek in de voorstelling de boeiende Gouden Eeuw in met het verhaal van Geertje en Rembrandt. ‘Soms stap ik als verteller even uit het verhaal om een brug te leggen naar nu. Ik sta in een geweldig decor met prachtige visuals van Rembrandts schilderijen. Want Geertje heeft veel van zijn meesterwerken zien ontstaan, zoals bijvoorbeeld De Nachtwacht. De voorstelling is dus tegelijkertijd ook een hommage aan zijn genie.”

Interview: Marije de Jong

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie