Afbeelding
Foto door Rathaphon Nanthapreecha via Pexels

Is het verplicht om een zakelijke laadpaal bij je bedrijf te hebben?

29 augustus 2022 om 09:11 Partnercontent

Heel Europa schakelt om naar elektrisch rijden. In Nederland gaat deze omschakeling vrij snel, wat ervoor heeft gezorgd dat wij de hoogste laadpaal dichtheid van Europa hebben. Toch gaat de omschakeling in veel andere Europese landen een stuk minder snel. Om hier verandering in te brengen, werd de Europese Richtlijn Energieprestatie van Gebouwen aangenomen. Deze richtlijn schrijft onder andere voor dat er een minimaal aantal laadpalen moet komen te staan op parkeerterreinen van bedrijven en VvE’s. Het kan dus zijn dat u een laadpaal zakelijk moet aanschaffen voor uw bedrijf of voor uw VvE. In dit artikel leggen we uit welke regels er precies gelden.

Wanneer moet u verplicht laadpalen plaatsen?

Door het goedkeuren van de richtlijn Energieprestatie van Gebouwen, zal het aantal laadpalen sterk gaan toenemen. Zo is het namelijk voor alle nieuwe panden en bedrijven en VvE’s die ingrijpend gaan renoveren, verplicht geworden om minimaal één laadpaal te installeren wanneer er zich meer dan tien parkeerplekken op het terrein bevinden. Naast het plaatsen van minimaal één laadpaal, dient één op de vijf parkeerplekken ook alvast uitgerust te worden met elektrische leidingen. Dit zorgt ervoor dat het plaatsen van laadpalen in de toekomst makkelijker wordt gemaakt. Deze regels zijn zogezegd alleen van toepassing op bedrijven en VvE’s die ingrijpend gaan renoveren. Er wordt gesproken van een ingrijpende renovatie wanneer de totale kosten van de renovatie hoger zijn dan 25% van de waarde van het pand (exclusief de grond), of wanneer meer dan 25% van de oppervlakte van het gebouw gerenoveerd wordt.

Overige eisen bij het plaatsen van laadpalen

Naast de eis voor een minimaal aantal laadpalen, zijn er ook eisen waaraan de geplaatste laadpalen moeten voldoen. Zo is besloten dat de contactdozen (sockets) of voertuigconnectoren (stekkers) allemaal van het Type 2 (Mennekes) moeten zijn. Dit stekkertype is gekozen als Europese standaard en zal het opladen van elektrische auto’s in het buitenland moeten vereenvoudigen. Daarnaast moet de meetapparatuur voor het oplaadgebruik ook beveiligd zijn. Op deze manier wordt het dataverkeer en de privacy van de gebruikers beschermd. Als laatste is het toegestaan dat bedrijven en VvE’s de verplicht geplaatste laadpalen toegankelijk maken voor openbaar gebruik. Zo kunnen consumenten ook meeprofiteren van de uitgebreide laadinfrastructuur.

Toekomstige regels

Het tweede deel van de richtlijn richt zich op de overige bedrijven en VvE’s die niet ingrijpend renoveren. Deze panden zullen pas vanaf 1 januari 2025 minimaal 1 laadpaal moeten installeren, wanneer er sprake is van meer dan 20 parkeerplekken op het terrein. Deze bedrijven en VvE’s hebben dus nog veel tijd om aan de richtlijn te voldoen. Toch is het verstandig om nu alvast na te denken over het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen. Zo kunnen u, uw werknemers en/of bewoners nu alvast profiteren van de voordelen van elektrisch rijden. Bent u benieuwd welke mogelijkheden er zijn voor uw situatie? Dan staan bedrijven zoals 50five klaar om u vrijblijvend te adviseren.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie