Afbeelding
Foto via Unsplash

Nederland bekleedt de derde positie voor beste startup ecosysteem in Europa

Partnercontent

Nederland staat bekend om haar open cultuur en houding ten opzichte van innovatie en ondernemerschap. Daarnaast spreekt ook vrijwel iedereen (steenkolen) Engels, dus dat vormt  de ideale basis voor een welvarend startup ecosysteem. Op dit moment is het zelfs zo dat Nederland de derde plek bekleed van beste startup ecosystemen van Europa volgens het Global Startup Report 2020, gepubliceerd door Startup Genome. Met name in de agritech en voedingsindustrie doen we het erg goed. Daarnaast zijn we ook pioniers als het aankomt op software, data en fintech. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de populairste steden voor startups in ons land.

Onlangs pandemie groeit Nederlandse startup scene aanzienlijk

Zelfs tijdens de COVID-19 pandemie groeit de Nederlandse startup sector erg snel, wat wij waarschijnlijk te danken hebben aan een gunstige economie. Het Nederlandse startup-ecosysteem staat namelijk bekend om de hoge mate van sociale en logistieke verbinding met de rest van de wereld, de intensiteit waarmee Nederlandse startups markten wereldwijd aanboren en het steeds volwassener investeringsklimaat. Hier komt bij dat Nederland een gunstig fiscaal klimaat kent en dat bedrijven, voornamelijk BV’s, eenvoudig opgericht kunnen worden.

Ook de Nederlandse staat doet goed haar best de startup scene te ondersteunen. Dit maakt het voor startende ondernemers dan ook erg aantrekkelijk zich in Nederland te vestigen en vanuit ons land internationaal zaken te doen. Tevens hebben wij in Nederland, hoewel niet iedereen dit zal beamen, eenvoudig toegang tot kapitaalmarkten. Nederlandse banken houden minder vaak meer de vingers op de knip en er staan voldoende venture capital bedrijven te popelen om in Nederlandse startups te investeren. Neem bijvoorbeeld het Amsterdame Messagebird, dat onlangs nog meer dan 800 miljoen Euro aan investeringen wist binnen te halen.

Nederlandse ondernemingen en ondernemers komen vaak met unieke ideeën

Nederlanders spreken over het algemeen meerdere talen, hetgeen ook gunstig is in de internationale zakenwereld. De meeste Nederlanders kunnen goed Duits en Engels, waardoor zij gewild zijn bij menigeen startup. Als we kijken naar de meeste Nederlandse startups die het erg goed doen, zien we vaak dat zij naast goede producten en diensten leveren, zeer uniek zijn. ‘’Je moet er maar net op komen’’,  is iets wat vaak te zeggen valt als het gaat om de ideeën en innovaties waar Nederlandse ondernemers mee komen.

Maar hoe kom je op een wereldveranderend idee voor je onderneming of organisatie? En hoe zorg je ervoor dat het opvalt? Wij denken dat het hem voornamelijk in de branding en merkstrategie zit. Een pakkende naam voor een product, bedrijf of dienst, is anno 2022 erg belangrijk. Overigens hoef je deze zelf tegenwoordig al niet meer te bedenken, aangezien je een gegenereerde bedrijfsnaam kunt gebruiken. Immers hebben consumenten vandaag de dag te maken met duizenden verschillende producten, bedrijven en advertenties, dus is het erg belangrijk dat je ‘er tussen uit springt’ met de naam van je bedrijf, product of dienst.

Het laatste zakelijk nieuws voortaan als eerste lezen?  Neem eens een kijkje in de zakelijke rubriek van onze website en abonneer vandaag nog.

advertentie