Afbeelding
Gemeente Amstelveen

Amstelveen vernieuwt klachtenregeling gemeente

1 december 2021 om 17:45 Overig

AMSTELVEEN De gemeente gaat haar klachtenregeling vernieuwen, aldus heeft het college voorgesteld aan de raad. Doel is klachten over de gemeente van burgers en ondernemers af te handelen via een goed georganiseerde procedure, met hoor en wederhoor. Zo mogelijk moeten klachten worden opgelost en waar mogelijk genoegdoening worden geboden. De gemeente wil ook van de klachten leren om de dienstverlening te verbeteren. 

Er komt één regeling voor de hele gemeentelijke organisatie. Momenteel zijn er nog verschillende regelingen, die achterhaald zijn of elkaar deels overlappen. De praktijk is overigens al grotendeels naar de nieuwe regeling toe gegroeid en wordt met de nieuwe regeling in feite geformaliseerd. Volgens burgemeester Tjapko Poppens heeft de overheid zich naar behoren te gedragen: “Maar er worden bij de gemeente honderden, duizenden besluiten per jaar genomen en daarbij gaat er nu eenmaal wel eens iets fout.” Verantwoordelijk voor de klachtenafhandeling is het college. SP-fractieleider Patrick Adriaans vroeg zich dinsdag in een raadscommissie af of dit niet door een onafhankelijke externe partij zou moeten gebeuren. Hij had gehoopt op een geheel nieuwe aanpak en noemde het collegevoorstel ‘een gemiste kans’ om de bestaande ‘gebrekkige’ praktijk te verbeteren. 

Volgens Poppens is het college het bestuursorgaan van de gemeente en dat moet je dan ook in de gelegenheid stellen kennis te nemen van klachten en die te herstellen. “Daarbij is de raad in positie om te controleren of het college dat op de goede manier doet,” zie hij. Adriaans bleef ontevreden en de SP komt daarom in de raadsvergadering van 15 december met een motie.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie