Afbeelding
Pixabay

Het Keizer Karel College is UNESCO-oriëntatieschool

23 januari 2020 om 07:30 Overig

AMSTELVEEN Het Keizer Karel College mag zich per 1 januari 2020 UNESCO oriëntatie-school noemen. UNESCO staat voor United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation en is onderdeel van de Verenigde Naties, een organisatie waar bijna alle landen in de wereld aan deelnemen. UNESCO wil bijdragen aan de vier doelstellingen Duurzaamheid, Intercultureel leren, Vrede en mensenrechten en Wereldburgerschap. Het KKC gaat van 1 januari 2020 schoolbreed gestructureerd aandacht besteden aan deze vier doelstellingen. Als UNESCO-oriëntatieschool maakt het KKC deel uit van een wereldwijd netwerk van ruim 20.000 scholen en vele maatschappelijke en culturele instellingen.

Het KKC wordt een UNESCO oriëntatieschool omdat de school een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelt om leerlingen bewust te laten worden van hun plaats in de wereld en op te voeden tot competente en kansrijke wereldburgers. Leerlingen leren volgens het KKC op school om verantwoordelijkheid te nemen voor hun persoonlijke ontplooiing en voor de wereld om hen heen. ´Naast het behalen van een diploma, door het verwerven van kennis, vaardigheden en een goede studiehouding is het belangrijk om leerlingen in een veilige omgeving te leren hoe je je weg kunt vinden in de maatschappij en in de wereld van de 21ste eeuw.´

Het KKC heeft al jaren vele projecten die vanuit maatschappelijke betrokkenheid worden vormgegeven. Deze projecten wil het KKC scharen onder een gemeenschappelijke paraplu van UNESCO en koppelen aan de vier doelstellingen. De projecten krijgen zodoende meer richting en meer betekenis en kunnen bijdragen aan een zinvolle buitenlandervaring.

UITWISSELINGSPROJECT Passend bij de UNESCO doelstelling Intercultureel leren en Wereldburgerschap gaan in de maanden januari en februari rond de 50 leerlingen uit 5 VWO meewerken aan een Europees uitwisselingsproject met een school in Denemarken waarin de leerlingen hun eigen recente geschiedenis filmen en het thema 'Migratie' onderzoeken en vergelijken. Dit project wordt in samenwerking met de VPRO gedaan rond de serie "In Europa - de geschiedenis op heterdaad betrapt" van Geert Mak.

VIRUSKENNER Passend bij de UNESCO doelstelling Intercultureel leren en Duurzaamheid vindt er in het voorjaar in het kader van het Viruskennerproject een uitwisseling plaats tussen leerlingen uit 2 Technasium met leerlingen uit Italië om kennis uit te wisselen. Viruskenner is een wedstrijd voor basisscholen en middelbare scholen om meer te weten te komen over (exotische) virussen, op welke manier deze zich verspreiden, wat ze doen in de mens en/of dier, hoe ze mensen ziek maken en vooral: hoe mensen weer beter worden of op welke manier we kunnen voorkomen dat ze ziek worden.

PEER2PEER Passend bij de UNESCO doelstelling Wereldburgerschap is in het kader van het Peer2Peer project een grote groep leerlingen peerbuddy voor een nieuwkomer. Zij gaan de nieuwkomers met verschillende achtergronden, uit verschillende landen, culturen en geloven steunen en helpen bij het zich thuis voelen op school en in het Nederlandse onderwijs.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie