De winnaars van de Europacup tijdens de Burgerschapsdagen.
De winnaars van de Europacup tijdens de Burgerschapsdagen. Keizer karel College

KKC-leerlingen strijden om Europacup tijdens Burgerschapsdagen

2 juni 2022 om 15:01 Onderwijs

AMSTELVEEN Het Keizer Karel College (KKC) heeft van 30 mei tot en met 1 juni Burgerschapsdagen gehouden. De leerlingen uit 3 vwo dompelden zich drie dagen onder in de geschiedenis en cultuur van Europa en streden om de felbegeerde Europacup. Klas 3technasium3 ging er uiteindelijk met deze prijs vandoor.

De Burgerschapsdagen vonden plaats in het kader van de de nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs die op 1 augustus 2021 in werking is getreden. De overheden van de Europese Unie vinden het bevorderen van de verbinding met en participatie in de samenleving van groot maatschappelijk belang. Ook het KKC hecht hier waarde aan. De school streeft er naar haar leerlingen op te leiden tot wereldburgers die zich verbonden voelen met de wereld om hen heen. Daarom doet de school actief mee aan Burgerschapsdagen die dit jaar in het teken van normen en waarden, actief burgerschap en sociale cohesie staan.

BURGER IN EUROPA Tijdens deze dagen bogen leerlingen uit 3 vwo zich drie dagen over de vraag: ‘Wat betekent het om burger te zijn in Europa nu, en vroeger voor de val van het IJzeren Gordijn?’. Op maandag zochten zij naar de waarden van Europa en die van henzelf. Ze maakten contactadvertenties en campagnefilmpjes om erachter te komen waar verschillende Europese landen voor staan, maar ook waar zij zelf voor staan.

{DDR] Op de tweede dag deden de leerlingen onderzoek naar hoe de maatschappij eruit zag in DDR-Duitsland. Met posters en presentaties lieten de leerlingen zien wat ze geleerd hadden. Zij kwamen tot de conclusie dat burgers altijd een cruciale rol hebben gespeeld bij het in stand houding van de samenleving.

PROMOTIE EUROPEES LAND Tijdens de derde en laatste Burgerschapsdag, die niet geheel toevallig samenviel met de Dag van Europa op 1 juni, maakte de klassen promotie voor een Europees land. Ze onderzochten hierbij onder andere de cultuur, showbizz, taal en technologische prestaties die typerend zijn voor het betreffende land. Met behulp van hedendaagse promotiemiddelen (TikTok, vlogs, Spotifylists, modeshows, strips en podcasts) ontwikkelden zij tentoonstellingen waarmee ze hun bezoekers de ultieme landenexperience gaven.

WINNAARS Een jury bestaande uit vier Junior Ambassadors beoordeelde de tentoonstellingen op basis van originaliteit, manier van presenteren en samenwerking. Klas 3technasium3 die promotie van Ierland maakte, wist de bezoeker er het best van te overtuigen dat zij zich daadwerkelijk in dat land bevonden. De leerlingen uit deze klas werden dan ook tot de winnaars van de Burgerschapsdagen gekroond.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie