Technasiumleerlingen van het KKC presenteren hun ontwerpen.
Technasiumleerlingen van het KKC presenteren hun ontwerpen. Aangeleverd

Technasiumleerlingen KKC presenteren ontwerpen voor ouderenwoningen

Onderwijs

AMSTELVEEN De leerlingen van de derde klassen van de technasiumafdeling van het Keizer Karel College hebben het project ‘Ontwerp Woningen voor Ouderen’ afgerond met een eindpresentatie. GroenLinks Amstelveen was één van de opdrachtgevers, samen met Martin van Os van Wij Techniek.

De leerlingen kregen van de lokale opdrachtgever het podium van het Amstelveens Poppentheater aangeboden om in een professionele setting verslag te doen van hun onderzoek naar de wensen van zelfstandig wonende ouderen over huisvesting en woonomgeving.

[UITDAGING] “Met dit project maken de leerlingen alvast kennis met de problemen en mogelijkheden van de huisvesting voor ouderen,¨ zegt GroenLinks-raadslid Stieneke Kruijer. “Geschikte en betaalbare woningen voor ouderen die willen verhuizen, zijn in Amstelveen niet te vinden. Er is geen doorstroming mogelijk vanuit een eengezinswoning naar een kleiner huis. Zulke woningen bouwen is een uitdaging voor de directe toekomst, maar ook voor de lange termijn. De jeugd van nu zal ook te zijner tijd voor dit probleem een oplossing moeten bedenken, want het aantal ouderen neemt toe. Die ouderen moeten steeds langer zelfstandig thuis blijven wonen, terwijl het aantal beschikbare mantelzorgers en professionele ondersteuners afneemt.”

In totaal presenteerden 24 teams de door hen ontworpen woningen aan hun medeleerlingen en de technasium-docenten Dion Lembekker en Sietske Roos. Namens de gemeente was Jesper Gringhuis aanwezig, die zich bezig houdt met Wonen en Zorg. De leerlingen toonden maquettes, plattegronden en digitale interieurontwerpen. Ze hadden zich ook verdiept in de oplossingen die de techniek kan bieden, daarbij dankbaar gebruikmakend de suggesties van Martin van Os.

[DUURZAAM BOUWEN] De opdracht vanuit GroenLinks was om ook aandacht te besteden aan duurzaam bouwen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. De leerlingen spraken over levensloop bestendige woningen, gebruik van circulaire bouwstoffen, energieneutraal bouwen, het gebruik van waterstof als alternatieve brandstof, dakakkers (moestuintjes op het dak) en nog veel meer.

Niet alleen bouwtechnische zaken kwamen aan de orde, ook het sociale aspect kreeg volop aandacht. Zo hadden ze allerlei oplossingen om het gevoel van eenzaamheid bij ouderen te verminderen, zoals gemeenschappelijk ruimtes met daarin een restaurant en gezamenlijke tuinen met veel bankjes. ‘Al met al was het een geslaagd project, waar de leerlingen met enthousiasme aan hebben gewerkt,” aldus Stieneke Kruijer..



advertentie