Voor ‘lage’ hoogbouw moet het maximum omlaag van zes naar vijf bouwlagen.
Voor ‘lage’ hoogbouw moet het maximum omlaag van zes naar vijf bouwlagen. Pixabay

Stapje omlaag in hoogbouw in Amstelveen: op veel plekken 5 bouwlagen in plaats van 6

8 december 2023 om 11:03 Nieuwbouw

AMSTELVEEN Het college van B en W wil een stapje terug in de hoogte van nieuwe hoogbouw. Voor ‘lage’ hoogbouw moet het maximum omlaag van zes naar vijf bouwlagen (‘de Amstelveense hoogte’) en ook zouden enkele plekken voor aanzienlijk hogere gebouwen geschrapt moeten worden. Behalve voor Nieuw Legmeer wil het college terughoudend zijn met nieuwe hoogbouwplannen.

Het voornemen van het college komt voort uit het coalitie-akkoord en behelst een aanpassing van de in 2019 door de raad unaniem goedgekeurde Hoogbouwvisie Amstelveen. Daarin werd gekozen voor het motto ‘stad tussen de bomen’. Met zes bouwlagen (18 meter) reiken flats bijna net zo hoog als boomtoppen en op geschikte plekken mochten hogere gebouwen boven de boomkruinen uit steken. Vooral de hoog reikende gebouwen wekten veel weerstand bij omwonenden.

ONTWIKKELAARS

Op basis van de Hoogbouwvisie zoeken ontwikkelaars wel graag de maximale bouwhoogten voor iedere plek op. Een nadeel was bovendien dat de grondprijzen van hoogbouwlocaties sterk stegen, waardoor minder budget overbleef voor kwaliteit. Commerciële gesprekspartners van de gemeente menen dat de regels niet te rigide moeten zijn: op sommige plekken moet je niet hoger gaan dan drie lagen, maar op andere is zes heel goed mogelijk.

OPTOPPEN

Een rigide regel van vijf bouwlagen levert minder woningen op. Ook kan deze een belemmering zijn voor ‘optoppen’ van bestaande lage flatgebouwen met extra bouwlagen bovenop. Zo zijn er oostelijk van de Beneluxbaan diverse locaties waar optoppen naar zes lagen stedebouwkundig heel goed kan. Met een maximum van zes lagen zou de net voltooide optopping van de Aquariusflat aan Watercirkel niet mogelijk zijn geweest. Wethouder Floor Gordon gaf woensdag in een raadsgesprek aan dat het college zes bouwlagen toch wel mogelijk wil houden, op plaatsen waar dat passend is: “Waar het om gaat is dat niet altijd maar meteen naar de maximum bouwhoogte wordt gestreefd.”

PARKEREN

Bij hoogbouw is parkeren veelal een probleem. Vaak wordt dan gekozen voor een ondergrondse parkeergarage, maar dat is erg duur en niet flexibel met het oog op de toekomst. Een nieuw idee is de ‘parkeerhub’, oftewel een bovengrondse parkeervoorziening voor meerdere gebouwen tegelijk in plaats van ieder gebouw zijn eigen parkeerruimte.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie