Afbeelding
Bron: Stedenbouwkundig plan Kronenburg-Uilenstede.

Uitstel uitspraak Raad van State over plannen Uilenstede-Kronenburg

7 april 2022 om 09:44 Nieuwbouw

AMSTELVEEN De Raad van State heeft langer de tijd nodig om een uitspraak te doen over de ingestelde beroepen die zijn ingediend tegen het bestemmingsplan Uilenstede/Kronenburg. Dat plan moet onder meer de bouw van 2.500 studentenwoningen mogelijk maken. Op 15 februari vond een hoorzitting plaats en normaal gesproken volgt binnen zes weken daarna een uitspraak. De Raad van State heeft echter aangegeven dit niet te halen en heeft de termijn daarom met zes weken verlengd.

Een van de beroepschriften is afkomstig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), dat onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat valt.  Volgens de ILT is bouw van studentenwoningen op deze locatie niet mogelijk niet vanwege de regels die geleden voor locaties onder de aanvliegroutes van Schiphol. De gemeente Amstelveen is het daar niet mee eens.

Het bestemmingsplan Uilenstede/Kronenburg is in juli 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. De beoogde locaties voor de studentenwoningen bevinden zich, net als het bestaande studentenwijk Uilenstede onder de aan- en uitvliegroutes van de Buitenveldertbaan. Voor zulke plekken gelden beperkingen: je kunt er niet zomaar van alles bouwen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Luchthavenindelingsbesluit LIB) en ze moeten voorkomen dat er ongewenste situaties ontstaan wat betreft geluid en veiligheid.

BUITEN PROPORTIE Volgens de directeur-generaal van het ILT, Jan van den Bos, heeft de gemeente een verklaring van geen bezwaar van de ILT nodig voor de studentenwoningen en die heeft Amstelveen niet. De gemeente heeft zo’n verklaring in 2017 al aangevraagd, maar de ILT wees die toen af. Zij vond het aantal van 2.500 woningen ‘buiten proportie’ voor dit gebied met het oog op de geluidhinder, gezondheidsrisico’s en veiligheid. De gemeente diende bezwaar in tegen de afwijzing, maar kreeg geen gelijk.

RUIMTE IN WET Het Amstelveense college van B en W stelt echter dat veranderingen in de wet die begin 2018 zijn doorgevoerd, ruimte bieden om die studentenwoningen toch te kunnen bouwen. “Gemeenten kregen toen meer eigen afwegingsruimte om dingen te doen in gebieden onder de aanvliegroutes zonder dat daarvoor nog aparte toestemming van de ILT noodzakelijk is. Die extra ruimte was bedoeld om knelpunten op te lossen, verpaupering tegen te gaan en de leefbaarheid te waarborgen. Er is heel hard gewerkt aan de plannen voor de studentenwoningen en we hebben er alles aan gedaan om te blijven binnen de regels van de vernieuwde Luchtvaartwetgeving,” zei wethouder Floor Gordon (Ruimtelijke ordening hier eerder over.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie