Baanonderhoud op Schiphol.
Baanonderhoud op Schiphol. Foto: René de Leeuw

MOB wil baanonderhoud Schiphol stilleggen om stikstofvergunning

Natuur en milieu

SCHIPHOL Het onderhoud aan de start- en landingsbanen van Schiphol moet worden stilgelegd, zegt milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB). De organisatie heeft een handhavingsverzoek ingediend bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De belangrijkste reden is dat het onderhoud zorgt voor een verandering in de stikstofuitstoot. Schiphol wil ruim 500.000 vierkante meter asfalt van de Zwanenburgbaan renoveren. Volgens MOB ontbreekt hiervoor de verplichte natuurvergunning. 

Het aangekondigde onderhoud aan de Zwanenburgbaan in 2023 zorgde eerder al voor ophef in onder meer Amstelveen, vanwege de lange duur van de werkzaamheden. De start- en landingsbaan kan volgens de planning in de eerste helft van 2023 maar weinig gebruikt worden door het vliegverkeer. Daardoor zal de Buitenveldertbaan in de eerste zes maanden van volgend jaar waarschijnlijk vaker ingezet moeten worden als tweede baan voor starten (bij noordenwind) of landen (bij zuidenwind) tijdens piekmomenten. Dat zorgt dan voor extra geluidsoverlast in onder meer Amstelveen.

NEGATIEVE EFFECTEN Milieuorganisatie MOB vraagt echter om een andere reden om stillegging van het baanonderhoud. Volgens de organisatie kan niet worden uitgesloten dat het onderhoud ‘significant negatieve effecten’ heeft op omliggende Natura 2000-gebieden. Volgens MOB is het niet per se zo dat er meer stikstof wordt uitgestoten, maar ook als het op andere plaatsen wordt uitgestoten, kan dat slecht zijn voor de natuur. Dan komt er meer stikstof terecht in een natuurgebied waar niet zoveel mag neerkomen. Daarbij komt volgens MOB dat de meeste natuurgebieden rond Schiphol erg gevoelig zijn voor verhoogde stikstofuitstoot.

‘Het handhavingsverzoek is bedoeld om het staatsbedrijf te dwingen zich aan de wet te houden. Het vliegveld zal het renovatieproject zodanig moeten inrichten dat er geen sprake kan zijn van extra stikstofdepositie op beschermde en kwetsbare natuurgebieden,’ meldt de organisatie in een persbericht.

SELECTIEF PROCEDEREN MOB diende eerder een vergelijkbaar verzoek in voor de verbouwing van het Binnenhof, ook daar zouden niet alle vergunningen op orde zijn. MOB laat desgevraagd weten selectief te procederen, maar wel altijd gegronde redenen te hebben, zegt MOB-voorman Johan Vollebroek. Zo procedeert de organisatie niet tegen woningbouwprojecten vanwege de woningnood en omdat “de bouw relatief weinig stikstof uitstoot”, maar wel tegen onder andere “megalomane wegenbouwprojecten”. Ook zegt MOB al vanaf midden 2019 verzoeken tot handhaving te hebben gestuurd aan alle grote vliegvelden in Nederland. “Geen enkele heeft namelijk een natuurvergunning”, zegt Vollebroek.

VEILIGHEID REIZIGERS Schiphol laat in een reactie weten dat onderhoud aan de start- en landingsbanen noodzakelijk is voor de conditie van de banen en de veiligheid van de reizigers. “We hebben de overtuiging dat we werken binnen de geldende wet- en regelgeving. We wachten een uitspraak over het handhavingsverzoek af”, aldus een woordvoerster.

advertentie
advertentie