De uitstoot van stikstof door vliegtuigen lijkt voor de nieuwe regering een groot probleem.
De uitstoot van stikstof door vliegtuigen lijkt voor de nieuwe regering een groot probleem. René de Leeuw

Gevolgen stikstofuitstoot Schiphol onduidelijk voor Amstelveen

9 december 2021 om 15:26 Natuur en milieu

SCHIPHOL Voor het nieuwe kabinet lijkt de stikstofuitstoot door Schiphol een groot probleem te worden. De nieuwe regering ‘in oprichting’ vreest dat milieuorganisaties naar de rechter stappen als Schiphol geen geldige natuurvergunning krijgt. Dit is in het kader van de stikstofdiscussie al eerder gebeurd en de nieuwe regering is een ingrijpende rechterlijke uitspraak over Schiphol liever voor. Volgens wethouder Herbert Raat (Schipholzaken) laat de kwestie zien dat het hoog tijd wordt voor keuzes in plaats van dat regeringen lastige kwesties maar voor zich uit blijven schuiven.

Het rumoer in Den Haag doet wat merkwaardig aan na een advies van de commissie Remkes begin 2020, waaruit blijkt dat de luchtvaart een ‘beperkte’ bijdrage levert aan het stikstofprobleem. Voor Schiphol zijn zaken als CO2, lawaai en fijnstof veel belangrijker. Maar Remkes wees er ook op dat de luchtvaart meer stikstof uitstoot dan eerder gedacht, omdat voorheen de stikstof die vliegtuigen boven 914 meter hoogte uitblazen niet meetelde. Tel je die wel mee, dan komt de landelijke bijdrage van de luchtvaart uit tussen 0,7 en 1,1 procent. Remkes zei er wel bij dat Schiphol alleen kan groeien als zij minder stikstof uitstoot. Over krimp of zware maatregelen in de regio had hij het niet.

VERGUNNING De maatregelen die nu rondgonzen – 400.000 vluchten, boeren uitkopen, 80 km/u op snelwegen, rem op woningbouw – spelen in het kader van een aanvraag van Schiphol voor een ‘natuurvergunning’. Schiphol wil een steentje bijdragen door zelf stikstofneutraal te worden. Bijdragen moeten verder komen van elektrisch openbaar vervoer, elektrisch taxiën, duurzame brandstof en lagere landingsgelden voor schonere vliegtuigtypen. Maar dat lijkt niet genoeg.

Wethouder Schipholzaken Herbert Raat vindt het nog moeilijk te zeggen wat eventuele gevolgen zijn voor Amstelveen. Het is immers nog niet bekend wat de nieuwe regering gaat doen. “Maar we hebben hier wel de KLM als een belangrijke werkgever en veel Amstelveners werken op Schiphol,” zegt hij. Over 400.000 vluchten per jaar vervolgt hij: “’t Is wel zo dat toen er vóór corona 500.000 vluchten waren, er veel klachten kwamen over het lawaai, ook uit Amstelveen en ook van mensen die de luchtvaart een warm hart toedragen. Ik denk dat we moeten beseffen dat we op zo’n klein stukje Aarde als Nederland niet álles kunnen doen: én één van de grootste luchthavens van Europa, én een heel grote landbouwexporteur zijn en allerlei andere ambities. Alles groeit maar door en intussen laten regeringen na richting te bepalen en keuzes te maken. Een kind kan bedenken dat dit gaat wringen, niet alleen bij Schiphol. En als iets uit de hand loopt, dan moet de rechter er aan te pas komen in plaats van dat de regering zorgt voor adequate wet- en regelgeving. Dat is niet meer uit te leggen.” Raat verwijst instemmend naar de titel van één van de stikstof-rapporten van Remkes: ‘Niet alles kan’.

WONINGBOUW Eerder kreeg de stikstofkwestie landelijk gevolgen voor de woningbouw. In Amstelveen komt die nu net op stoom. “Er moeten veel huizen gebouwd worden in de regio, maar er ligt ook een grote luchthaven die wil groeien,” zegt Raat. “Je kunt niet alles tegelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf een aanzet dat Schiphol verdere groei moet verdienen met minder hinder en vervuiling, maar ze is nu weg. Haar beleid is tot teleurstelling van velen nog niet van de grond gekomen. Afspraken worden nog steeds niet nageleefd. Bewoners weten niet waar ze aan toe zijn.”

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie