Afbeelding
Pixabay

Geen boete meer voor Wmo-vervoerder

Maatschappelijk

AMSTELVEEN Na klachten over de Wmo-vervoerder en een verbeterplan dat te weinig resultaat liet zien, legde het gemeentebestuur de vervoerder onlangs een boete op. Inmiddels heeft het college van B en W voldoende verbeteringen gezien bij de Wmo-vervoerder en heeft besloten niet opnieuw een boete op te leggen.

De Wmo-vervoerder werd 1 januari middels een openbare Europese aanbesteding gecontracteerd. Naar aanleiding van diverse klachten van inwoners en gecombineerd met een laag stiptheidspercentage is om een verbeterplan gevraagd. De vervoerder is daarmee aan de slag gegaan maar omdat de verbeteringen nog niet voldoende waren hebben B en W de vervoerder een boete opgelegd en opnieuw een deadline gesteld om de dienstverlening te verbeteren.

EVALUATIE Op 12 juli zijn de resultaten besproken met de vervoerder. Op basis daarvan heeft het college besloten niet opnieuw een boete op te leggen. ‘Het aantal klachten is afgenomen. Ook zien wij het stiptheidspercentage stijgen. Dit gecombineerd met de heldere communicatie naar de inwoner en de gemeente en dat de capaciteit op orde is geeft ons voldoende vertrouwen voor de toekomst’, aldus B en W in een brief aan de Raad. Eerder is de telefonische bereikbaarheid van de vervoerder verbeterd.

De gemeente blijft wekelijks in gesprek met de vervoerder. Met name de avond- en weekendritten zijn qua planning en bereikbaarheid van de centrale nog wel voor verbetering vatbaar, vinden B en W. Dit wordt ook erkend door de vervoerder en hier wordt nu extra op ingezet. 

Een ander aandachtspunt blijft de personele bezetting. Alhoewel de vervoerder qua capaciteit nu op orde is blijft het werven van gekwalificeerd personeel een aandachtspunt voor de toekomst. De vervoerder neemt steeds vaker pro-actief contact op met de inwoner en belt, bijvoorbeeld als een rit te laat dreigt te komen of als er sprake is van klachten, de inwoner op om te onderzoeken waar het fout is gegaan. Dit heeft ertoe geleid dat het aantal klachten per week onder de 10 is uitgekomen bij 1.250 ritten per week.

Volgens B en W is duidelijk dat de vervoerder blijft werken aan het op orde krijgen van de dienstverlening en zij gaan ervan uit dat de verbeteringen in het Wmo-vervoer zich zullen blijven doorontwikkelen.

advertentie
advertentie