Anton Furnée geeft uitleg.
Anton Furnée geeft uitleg. Bibliotheek Amstelland

Informatiepunt in bieb voor hulp bij digitale overheid

3 juni 2021 om 07:30 Maatschappelijk

AMSTELVEEN Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Om mensen daarbij te helpen start Bibliotheek Amstelland vanaf woensdag 9 juni met het nieuwe Informatiepunt Digitale Overheid.

Zaken als zorgtoeslag aanvragen, werk zoeken, een rijbewijs verlengen, een afspraak maken bij de gemeente of de aangifte inkomstenbelasting moeten tegenwoordig online gedaan worden. Daarvoor moet je wel kunnen omgaan met een computer en heb je vaak een DigiD nodig. Naar schatting vinden 4 miljoen volwassenen in Nederland dit lastig. Om die reden start de Bibliotheek Amstelland met het Informatiepunt Digitale Overheid.

Bibliotheken zijn deze samenwerking gestart met landelijke organisaties zoals de Belastingdienst en UWV. Zij willen dat inwoners dichtbij huis geholpen worden met de digitale overheid. Anton Furnée van de Bibliotheek Amstelland: “Onze medewerkers weten de weg op de websites van de overheid. Of we kijken samen naar een geschikte computercursus, zodat je het zelf leert.”

“Iedereen mag bij ons binnenstappen, ook als je vraag over iets anders gaat,” vertelt Anton Furnée.“We wijzen de weg naar organisaties in de buurt die je verder kunnen helpen, zoals Participe, Taalhuis, Humanitas of Aa Werkplein. Dat zijn partners van het informatiepunt. We verbinden je snel met de juiste persoon.”

In de bibliotheek in Amstelveen (Stadsplein) en Aalsmeer kunnen de vragen gesteld worden en helpt een medewerker je verder. Het is gratis en bibliotheek-lid zijn is niet nodig. Een afspraak maken mag, maar hoeft niet. Wie meer wil weten over het informatiepunt kan bellen naar 020-6414126 of kijken op www.debibliotheekamstelland.nl/ido.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie