Afbeelding
Keke Keukelaar

Oproep aan scholen Amstelveen: ´Daag jonge hersenen uit´

21 april 2018 om 11:00 lokaal

AMSTELVEEN Onderwijsgroep Amstelland, waar elf rooms-katholieke en protestants-christelijke scholen in Amstelveen en Ouderkerk bij zijn aangesloten, ontvangt 24 april 'beweegprofessor' Erik Scherder. Hij is gastspreker tijdens de tweede bijeenkomst in een serie van drie, die de scholen moet helpen om de toekomst van het onderwijs te bepalen. Scherder houdt er een pleidooi voor meer beweging en muziek in het onderwijs. Voor zijn lezing worden leerkrachten, directeuren, ouders en andere belangstellenden uitgenodigd. "Docenten moeten zo intrinsiek gemotiveerd raken dat ze zeggen: links- of rechtsom, het gaat gewoon gebeuren".

Matthijs den Hollander

Scherder: "Mijn pleidooi is niet zomaar een oud idee. Er is namelijk inmiddels veel meer bekend over de invloed van muziek en bewegen op de ontwikkeling van de hersenen. Daar is een mooie Engelse term voor: 'neurons that fire, are neurons that wire'. Dit betekent dat het brein steeds complexer wordt, als je ervoor zorgt dat het neuron steeds nét iets anders wordt aangestuurd. Daar is muziek- en bewegingsonderwijs ideaal voor. Ook omdat het veel in zich draagt, zoals emotie, vreugde, pijn, verdriet. Je wil eigenlijk drie dingen: gymnastiekonderwijs voor de complexe motoriek, het vele zitten in de klas onderbreken en meer muziek."

Afgelopen week gaf het rapport van de Onderwijsinspectie nog een waarschuwing af over de druk op het onderwijs. Is Scherders wens wel realistisch? "De grote lijn is dat die scholen het als sluitstuk gebruiken; als er nog wat geld over is, dan pas doen ze wat aan muziek. Maar je kan het ook larderen door de dag heen. Ik zou heel graag met die scholen aan tafel gaan om te bespreken hoe je het zodanig kunt inkleden dat het tóch plaatsvindt, terwijl de kinderen er niet meer tijd voor op school hoeven te blijven. Een extra uur rekenen is niet per se het beste idee, want misschien rekenen kinderen na een extra uur apekooi veel beter. Het is een kwestie van een mindset, die moet veranderen."

Gevraagd naar succesvolle voorbeelden noemt Scherder het concept van 'de bewegende klas'. "Kinderen zitten er op kussens en bewegen samen, ook tijdens de les. Dat is een goed voorbeeld hoe deze klassen het onderbreken van te lang zitten integreren in de lessen. Maar ik vind gymnastiekonderwijs door echte vakleerkrachten ook zeer belangrijk. Dat gaat over complexe bewegingen leren. Als je ziet welke netwerken in je hersenen daarmee bezig zijn: dat zijn exact dezelfde die je gebruikt als je met wiskunde bezig bent. Omdat het ruimtelijk is. Daarmee voed je die netwerken in je hersenen enorm. Dat wil je toch?"

Scherder gaat aan de hand van inzichten uit hersenonderzoek ook in op de inactieve levensstijl. "Mijn verhaal is een uitnodiging naar ouders en scholen. Als wij zelf niet uit de stoel komen, een inactief leven leiden en te weinig sporten, dan komt er natuurlijk nooit een goed idee uit. Ik denk dat Amstelveen een stad is die veel sneller kan laten zien hoe het wél kan. Daag die jonge hersenen uit."

De bijeenkomst met Scherder vindt plaats op basisschool De Triangel van 16.15 tot circa 19.30 uur, inloop om 16.00 uur. Aanmelden kan via koersupdate@onderwijsgroepamstelland.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie