straat-o-loog Pim van den Berg met Matthijs den Hollander
straat-o-loog Pim van den Berg met Matthijs den Hollander Kees Willems

Spannende BV Amstelveen over Stadshart van de toekomst

27 februari 2018 om 18:17 lokaal Deel je nieuws

BV AMSTELVEEN: de Talkshow van Amstelveen in Poppodium P60 was maandag 26 februari in een krachtige sfeer van spanning. De verstilde textiel-foto van kunstenaresse Annette van Waaijen droeg door een licht versus donker dimensie, subtiel bij aan deze voelbare spanning in het cultuurpodium. Gitaar-zang duo Bauke en Nicolaï zette de toon met de muzikale show van reggae, soft metal, blues van Doc Watson, country van Willie Nelson en een poëtische eigen ballade. Presentatrice Barbara Jongsma luidde een nieuwe bladzijde in door Frans Huissen als deel van het publiek te ontdekken. Host Matthijs den Hollander hoefde de avond niet alleen in te kleuren. Uit het publiek kwam de nieuwe co-host tevoorschijn: Margo Nijkerk. Het thema van de drie sprekers: 3rd places. Een 3rd place of 3e plek, is de plek waar je, naast je woning en werk, naar toe gaat om te ontspannen en waar je deel uitmaakt van het sociale leven. Een ruimte zoals een park, een plein, een café of zelfs een bibliotheek. In Amstelveense visie ook het nieuwe, kloppende Stadshart. Dé toekomstige plek waar Amstelveners zichzelf kunnen herkennen, elkaar kunnen ontmoeten, de balans van wonen, werken en recreëren als eigenheid en verbondenheid kunnen ervaren. Om als Amstelveners bij zichzelf te blijven … De eerste gast: straat-o-loog Pim van den Berg. Aan hem de vraag: Waarom vernieuwing van dit stadshart? Waarom straat-o-logie als basis voor strategie? Wat is straat-o-logie eigenlijk? Pim is waarnemer, verkenner en ook ontdekkingsreiziger. Zijn oproep: Ontdek en verander uw DNA, de DNA van Amstelveners, de DNA van het Stadshart. Het DNA gezien als inhoudelijk, verbindend en in de omgeving. Hoe kan dit plein intiemer worden? Door dit te vragen aan de mensen op het plein kom je er vanzelf achter. Zijn ervaringen in Almelo, Lelystad, Leiden, tonen hoe betrokkenheid en visie belangrijk zijn voor de essentie van alledag. Zoals de DNA van Amstelveen nu bestaat uit groen, water, sportvelden, bereikbaarheid, beetje klinisch, kan dit aangepast worden door de verbeeldingsenergie uit alle lagen van de bewoners te triggeren. Zie het plein voor je als een lokale huiskamer, focus je op schoonheid, en laat de emotionele kant, het gevoel van mensen spreken! Hij deed onderzoek op het stadshart en een jongere antwoordde: ‘Een hele grote bank, waar we samen kunnen komen.” Een kindje zei: “Een hele lange glijbaan.” Een vrouw zag graag de individuele balkons van de flats rond het plein vervangen door plantenbegroeiing. Op basis van gemeenschappelijke waarneming signalen optekenen en deze bezinnend mee nemen in de strategie! Een luid applaus volgde op zijn pleidooi. De tweede gast: Phil van der Stam, strateeg van het Stadshart. Phil heeft zijn loopbaan in de bouwwereld beëindigd om zijn passie achterna te jagen. Op wereldreis bezocht hij in 6 maanden tijd 26 wereldsteden op zoek naar de perfecte binnenstad. Het doel werd gevonden: een stad moet dichtbij zichzelf blijven. De bewoners moeten graag naar het stadshart willen komen. Als voorbeeld noemt hij Tokio, één van de meest dichtbevolkte steden, waar de inwoners zich thuis voelen. Want het authentieke Japan is er voelbaar en zichtbaar. Op het grote scherm werden dia’s getoond hiervan, zoals een enorm kantoorgebouw met totaal door planten begroeide muur. Ook werd er in de werkruimten van het kantoorgebouw groenten verbouwd, die geoogst en geconsumeerd werden ter plaatse; zogenaamde urban-farming. Wat is nu het karakter van Amstelveen? Als de markt verplaatst wordt naar en rond de Rembrandtweg kijkt deze geweldige uitdaging ons aan. Hoe verhoudt de ruimtelijke visie zich met groen? Kunnen er rondom het plein boomgangen ontstaan, niet gemetseld in steen, wel op natuurlijke wijze in aarde? De gemeente wil het nieuwe Stadshart tot een project van alle Amstelveners maken en alle ideeën zijn welkom! Een inspirerend interview met Phil staat in het tijdschrift Inzicht Amstelveen, dat huis aan huis is verspreid. Heb je dit gemist? Haal er gerust een op bij het Belevingscentrum Amstelveen InZicht, Stadsplein 103, boven de bibliotheek. Ook ideeën inbrengen kan daar goed. De derde gast Aat Vos ging diep in op het Stadshart als 3rd place, als lokale huiskamer van onze woonplaats. Het plein als 3e plek waar je niet persé geld hoeft uit te geven en bedoeld voor iedereen die bijdraagt aan een inspirerende en gezonde samenleving. Een plek waar je je thuis voelt, afspraken kunt maken, geënt op de 5 pijlers: Mensen – Plaatsen – Belevenis – Programmering – Toekomst. Echte mensen die elkaar op het openbare plein ontmoeten, ervaringen delen met culturele en creatieve identiteiten, waar je van elkaar kunt leren, nieuwe verbindingen, nieuwe ideeën: het heeft de toekomst! Doe een onderzoek bij de inwoners à la Pim van den Berg en ontdek de authentieke betekenis van het plein. Wat is de positieve belevenis van jong en oud op het plein? Ontwerp op de programmering van de inwoners als nieuwe norm! De Stadshartbibliotheek werd ook vanuit dit concept door Aat ontworpen. Een rondje bieb door BV Amstelveen op een willekeurige maandag toonde het: Scholieren werken op hun laptop, in een luie stoel wordt gestudeerd. Kinderen zoeken een boek met opa. Men voelt zich er lekker. Een natuurhouten Japans-zenachtige ruimte met toekomst. Je kan er een krantje lezen en laat je je door een spontane ontmoeting verrassen? De nieuwe openbare ruimte met inwoners die zich het eigenaarschap toebedelen. Vanuit het P60-publiek werd er enthousiast gereageerd: “Jawel: meer natuur op het plein.” Lekker op het gras liggen met je schoenen uit in de zomer.” “Hou ook de connectie met de nieuwe A9 in de gaten, met het groene dak en de fietsbrug met bomen.” Samenvattend: laat er een onderzoek komen bij de inwoners en laat de gemeente hier goed naar luisteren! Columnist en dominee Werner Pieterse sloot de talkshow fantastisch af. “… Wat redt ons van het lege plein - hoe krijgt deze vlakte ooit betekenis - die huiskamer die we allemaal zoeken - hoe het ooit wordt gevuld - het begint met een plaats om te ontmoeten. Een plek om stil te staan bij wat zich aandient, je te verwonderen. Een plek, waar niets te koop is, geen toegang wordt gevraagd en iedereen welkom waar je mensen tegenkomt die je nergens ziet - en dan ineens -. Een plek van bezieling, inspiratie en ontmoeting. Een plek om te vertragen, te herdenken en te vieren wat je anders zou vergeten, een plek als een oase tussen glas en staal. Met de intimiteit van een huiskamer en het geheim van een tempel. Een plek waar de oude verhalen klinken, de echte vragen gesteld worden: Wie ben jij - waar gaat het jou om - kom en vertel eens. Zo'n plek, als hart in de stad -. Dus als we gaan stemmen beste mensen, kleur een hokje van iemand die meer ziet dan de dagprijs van de vierkante meter, een die niet valt voor de glimlach van de projectontwikkelaar en de prijzen van het vastgoed, maar een die gaat voor de bezieling van deze stad en haar een hart gunt. Een plaats voor ontmoeting, bezinning en inspiratie. Wíj zien hem al - en U: beste lijsttrekkers - verras ons met uw visie!“

3e plek: concept
3e plek Tokyo: 'groene' muur
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie