Het Cobra Museum in Stadshart Amstelveen.
Het Cobra Museum in Stadshart Amstelveen. Foto: Cobra Museum

Dochter Cobra-schilder Eugène Brands roept op om Cobra Museum te behouden

12 september 2023 om 14:31 Kunst Cobra Museum

AMSTELVEEN Eugénie Brands, de dochter van de Cobra-schilder Eugène Brands, betuigt steun aan de gestarte acties om het Cobra Museum voor Amstelveen te behouden. Ze is vanaf het allereerste begin bij het Cobra Museum betrokken geweest. ‘Ik herinner mij de eerste paal die de grond inging voor het te bouwen museum in Amstelveen.’ Die eerste paal moest voorzien worden van handtekeningen door de toen nog levende Cobra-kunstenaars. ‘Het  werd een ludieke actie en een grote reünie waarbij de collega-schilders en -beeldhouwers elkaar na jaren weer terugzagen op deze prachtige locatie. Het museum werd gebouwd en iedereen was er trots op.’

‘De tentoonstellingen die in de afgelopen 27 jaar in het museum zijn gehouden waren van hoge kwaliteit,’ schrijft Eugénie Brands in haar steunbetuiging. “Ik herinner mij de tentoonstelling: ‘Klee en Cobra’, die ontzettend goed bezocht werd. De Miro-tentoonstelling, en Frida Kahlo. En zo zijn er nog vele belangrijke tentoonstellingen gehouden. Mijn vader heeft er in totaal drie solo-tentoonstellingen gehad en ik heb er diverse keren lezingen mogen houden over het werk van mijn vader en de invloed van mijn kindertekeningen op zijn werk. Dit museum heeft een belangrijke functie omdat het de aandacht geeft aan de Nederlandse naoorlogse kunstenaars die bijvoorbeeld in het Stedelijk Museum in Amsterdam nauwelijks meer aan bod komen.’

‘Mijn idee zou zijn om het Cobra Museum meer bij het Stedelijk Museum te betrekken. Dan zou er gebruik gemaakt kunnen worden van het omvangrijke depot van het Stedelijk Museum. Hier zijn duizenden kunstwerken opgeslagen die nooit het daglicht meer hebben gezien. Dat is toch doodzonde? Uit deze collectie zouden prachtige tentoonstellingen in het Cobra Museum kunnen worden georganiseerd,’ oppert Eugénie Brands.

‘Het zou een ontzettend verlies zijn voor Nederland als dit museum zijn deuren zou moeten sluiten vanwege te weinig inkomsten uit kaartverkoop. Bij de meeste kunst-instanties moet er flink subsidie bij. Hoe zou anders de Operastichting en het Nationale ballet nog kunnen functioneren? De enorme subsidies die het Rijks- en Stedelijk Museum krijgen? Die zouden alleen met kaartverkoop ook niet kunnen bestaan. Ik hoop dat dit nog kan worden teruggedraaid.’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie