Directeur Marieke Uildriks met op de achtergrond werken van Tjalf Sparnaay.
Directeur Marieke Uildriks met op de achtergrond werken van Tjalf Sparnaay. Naomi Heidinga

Van der Togt krijgt nieuwe naam: 'Museum JAN'

13 november 2019 om 10:00 Kunst

AMSTELVEEN Het Museum Jan van der Togt timmert aan de weg. Met aansprekende tentoonstellingen wil het meer publiek naar zich lokken. De volgende stap in het proces is een naamsverandering. Vanaf januari gaat het museum als 'Museum JAN' door het leven. Daarmee zou de naamsbekendheid van het museum kunnen worden vergroot. "Onze huidige naam moeten we altijd uitleggen aan nieuwe bezoekers," aldus directeur Marieke Uildriks.

Het is een simpele naam die goed te onthouden is.ONMISBAAR Over een naamsverandering van het museum werd al langer nagedacht. De huidige directeur heeft de knoop doorgehakt. "Met het veranderen van de naam gooien we niet de historie van het museum overboord," stelt ze gerust. "In het museum zal nog steeds het verhaal van Jan van der Togt te vinden zijn." Van der Togt verzamelde op advies van Jan Verschoor een museumwaardige kunstcollectie. Jan van der Togt overleed in 1995. "Zijn familie is niet meer aan het museum verbonden. Ook daarom is de keuze voor 'Jan' niet gek. We verwijzen er niet alleen mee naar Van der Togt, maar ook naar Jan Verschoor. Beide Jannen zijn onmisbaar voor dit museum." Verschoor woont naast het museum en is tevens kunstenaar. De kortere naam is marketingtechnisch ook een voordeel. "Het is een simpele naam die goed te onthouden is, en past bij deze tijd."

GROTER PUBLIEK Uildriks wil meer mensen naar het museum krijgen. Daarom wordt gekozen voor gevarieerde exposities, die tevens aanslaan bij een groter publiek. Een mooi voorbeeld is de huidige expo 'Delicious Paintings' van Tjalf Sparnaay. Zijn voedselschilderijen zijn iconisch en genieten internationale bekendheid. "Sparnaay schildert alledaagse onderwerpen en blaast ze op tot megaproporties. Dat geeft hem de gelegenheid elk detail zeer nauwkeurig te verkennen en laag voor laag te ontleden om zo tot de kern van het onderwerp te komen," aldus Uildriks. Niet voor niets is voor dit moment gekozen om de naamsverandering bekend te maken.

OMELET MET GOUDPOEDER Het museum treedt meer naar buiten en zoekt de samenwerking. Voor deze expositie heeft de directeur de horeca in Amstelveen opgezocht. "Een aantal horecagelegenheden biedt het eten aan dat op Sparnaay's werken is te zien. Denk aan een omelet met goudpoeder, de kreeft en de hamburger. Wij verwijzen naar de horecagelegenheden en zij verwijzen op hun beurt naar onze expositie. Ook Albert Heijn doet mee."

We willen daarnaast graag een vaste medewerker aanstellen.MARKETING Naamsbekendheid verwerf je niet zomaar, daar moet veel tijd in worden gestoken. "Daarom zijn we nu op zoek naar een vaste marketing- en communicatiemedewerker. Dankzij een subsidie van de gemeente vorig jaar hebben we een goed team medewerkers kunnen samenstellen. Dat zijn echter enkel freelancers. We willen daarnaast graag een vaste medewerker aanstellen."

WENS De directeur heeft daarnaast nog een belangrijke wens. "De bereikbaarheid van het museum kan veel beter. Nu moeten bezoekers wanneer ze met het ov gaan overstappen op het busstation van waar steeds verschillende bussen wel of niet naar het Oude Dorp gaan. Een directe busverbinding naar het Oude Dorp, dat hebben we nodig. Helemaal omdat straks de A9 op de schop gaat." Een andere oplossing zou het gebruik van elektrische deelfietsen zijn. "Die staan nu al bij het raadhuis en het Cobramuseum. Het zou mooi zijn als we er een verbinding van kunnen maken tussen de twee musea van Amstelveen."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie