Afbeelding
Archief

Openbare laadpaal in Amstelveen vaak dichtbij

Duurzaamheid

AMSTELVEEN Wel elektrisch rijden, maar geen eigen laadpaal aan de muur hoeft in Noord-Holland geen probleem te zijn. Publieke laadpunten zijn er vaak relatief dichtbij te vinden. Met name de gemeenten rondom Amsterdam noteren een hoge ‘laadpaaldichtheid’. In Amsterdam hoeft maar gemiddeld 220 meter overbrugd te worden naar de laadpaal. Ook in Amstelveen valt de afstand nog wel mee. Daar hoeft gemiddeld maar 320 meter te worden afgelegd naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Gemeenten als Hollands Kroon, Drechterland en Opmeer scoren wat minder, maar doen het landelijk gezien nog altijd niet slecht.

Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Daaruit blijkt dat EV-bezitters (Electric Vehicle) zonder eigen oprit - en dus zonder eigen laadpaal - het best af zijn in de Randstad. De afstand tot een publiek laadpunt is in Noord-Holland gemiddeld 630 meter, net iets meer dan in Zuid-Holland (610 meter). Ter vergelijking: inwoners van Drenthe moeten gemiddeld bijna vijf kilometer rijden voordat ze een publiek laadpunt tegenkomen. De Friese gemeente Dantumadiel komt zelfs tot bijna 22 kilometer.

NOORD-HOLLAND Noord-Hollandse EV-bezitters zijn qua afstand tot publieke laadpunten in Amsterdam het best af. Je vindt hier om de 220 meter een openbare laadpaal, die uiteraard in veel gevallen wel gedeeld moet worden met anderen. Ook in Amstelveen (320 meter), Diemen (370 meter), Aalsmeer (450 meter) en Haarlem (490 meter) hoef je hooguit een halve kilometer te rijden. In Haarlemmermeer (580 meter), Ouder-Amstel (640 meter) en Uithoorn (790 meter) zijn de laadpalen gemiddeld iets verder weg. Inwoners van Hollands Kroon moeten een grotere afstand overbruggen om hun voertuig op te kunnen laden. Daar bedraagt de gemiddelde afstand naar de laadpaal 6,3 kilometer. Hierna volgen Drechterland, Opmeer, Koggenland, Medemblik en Stede Broec, waar gemiddeld tussen de 2,3 en 4,2 kilometer gereden moet worden naar een laadpaal.

EIGEN LAADPAAL  Om minder afhankelijk te zijn van publieke laadpunten en dure snelladers bij tankstations kan een eigen laadpunt aan huis uitkomst bieden. Een eigen oprit is daarvoor wel een vereiste, aangezien het niet toegestaan is een laadkabel over de stoep te laten lopen. In hoeverre er in dit opzicht momenteel regionale verschillen bestaan is onbekend. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.

advertentie
advertentie