Links Edwin Barentsen en rechts Chris van den Helder.
Links Edwin Barentsen en rechts Chris van den Helder. Fotografie: © Dolf Middelhoff

Feest voor St. Urbanus Chocolade: 30.000 repen verkocht

8 maart 2022 om 15:00 Activiteiten

AMSTELVEEN Om een bijdrage in de restauratiekosten van de Urbanuskerk te leveren ging 23 april 2019 de verkoop van chocolade onder het label van de St. Urbanus Chocolade van start. Een samenwerking met Martinez Chocolatier, waarbij de door Joram Hibbel ontworpen verpakking van de chocolade uit vroeger tijden werd gekoppeld aan de brand van de kerk op 15 september 2018. St. Urbanus Chocolade werd uitgebracht als een label van Helponsuitdebrand.com dat toebehoort aan de Stichting Vrienden van de Bovenkerkse Urbanus. Slechts 34 maanden na de start blijkt dit een ‘gouden’ concept te zijn, want inmiddels is de 30.000ste reep verkocht, waarvan 8.000 in een luxe blikje. En dat is een feestje waard. Op 1 en 2 april kan iedereen dat meevieren en mooie prijzen winnen. Maar wie zitten er achter dit succesvolle concept? En hoe verzin je het om chocolade te gaan verkopen voor het herstel van een kerk? We vragen het aan Edwin Barentsen en Chris van den Helder. 

Edwin Barentsen vertelt hoe hij op de chocoladehandel gekomen is. “Na de brand heb ik het initiatief genomen om helponsuitdebrand.com op te richten, een naam die precies aangeeft wat we aan het doen zijn. Dat begrijpt iedereen. Daar zocht ik iets bij dat ons gedurende de hele herbouwperiode zou kunnen helpen. Geen grote dingen, gewoon iets kleins voor alledag. Zo hoorde ik van de tompoezenverkoop in het Noorddamcentrum. Albert Heijn schonk er 1.000 en die werden verkocht à 3 euro per stuk. Na twee weken stond er 3.000 euro op de rekening. Toen kreeg ik het idee om chocolatier Martinez uit Bovenkerk te benaderen. Maar eerst zocht ik een ondernemersmaat die mij kon aanvullen op terreinen waar ik door mijn Parkinson niet handig meer in ben.”  En dat is nog heel wat. Edwin is ondernemend, kan goed organiseren en weet ideeën te vertalen naar wat nodig is om dat aan de man te brengen. “Ik ben vasthoudend en als ik er in geloof dan ga ik er ook voor¨ zegt hij. “Ik doe veel vanuit mijn thuiswerkplek.”

ONDERNEMERSMAATJE Dat ondernemersmaatje vond Edwin in Chris van den Helder. Veel mensen in Bovenkerk kennen hem van de groentewinkel aan de Pastoor J.W. Brouwerslaan die ooit werd begonnen door zijn vader en later werd voortgezet door Chris en zijn broer. Chris: “Wij deden altijd al aparte acties. Ik denk dan aan de grootse groente- en fruitshow om mijn vader te bedanken voor de mooie winkel die hij overdroeg, de paardenkar die we door het dorp lieten lopen, bij een zoveel-jarig bestaan huurden we een clown of een poppenkast en dan mochten de kinderen naar het Noorddamcentrum. Of we maakten de grootste appelkist van Nederland.” 

HARDLOPEN Chris vindt zijn inspiratie vaak tijdens het hardlopen. “Dan kan ik me helemaal ontspannen en dan komen de ideeën op. Niet alles kan natuurlijk. De helft bespreek ik met anderen en daar komen dan leuke dingen uit voort en dan wordt het grootser. Gekscherend hoor ik ze wel eens zeggen: ‘Oh, hij is weer aan het hardlopen geweest’.” Veel van die ideeën kan Chris ook bij de chocolade kwijt. Ook Edwin kan er wat van. Chris: “We openden twee keer een kerstwinkel bij voormalig Life & Garden aan de Handweg waar we chocolade met kerststukken verkochten, we ontwikkelden het zorgcompliment en in samenwerking met het Amstelveens Nieuwsblad lieten we tien weken lang mensen die zorg verlenen aan het woord (van een IC-verpleegkundige tot mensen op de ambulance). Ook hadden we de actie ‘Kunst gaat het dak op’ met een tentoonstelling bij Museum Jan.

Voor de chocoladeverkoop zocht Edwin contact met Martinez. “Richard Barendsen was meteen heel enthousiast en samen hebben we gezocht naar een vorm in de chocolade die bij ons en Martinez past. Aanvankelijk wilden we iets ontwikkelen, maar dat werd veel te complex met voorraad, verplichtingen vanuit de warenwet en een flinke startfinanciering. Na verschillende opties te hebben verkend, hebben we de keuze gemaakt voor repen in drie basissmaken. Deze liggen altijd voor ons klaar en kunnen snel geleverd worden. Maar wel in een eigen verpakking. 

CREATIVITEIT Daarna ging het zeker niet van een leien dakje, vertelt Edwin verder. “Ik weet nog goed dat Chris en ik besloten om 5.000 blikjes te bestellen en per abuis zijn dat er 10.000 geworden. In mei 2020 zou alles geleverd worden en begin maart legde corona heel Nederland plat en zagen we onze verkooplocaties in rook opgaan. Dan heb je al je creativiteit nodig om een uitweg te vinden. We openden een online winkel en pastor Roderick Vonhögen die zoekt naar hoopvolle verhalen kwam op bezoek. Hij hielp op de Kippenbrug zelfs mee de chocolade te verkopen en dat ging vervolgens via de tv heel Nederland door. Dat zorgde voor heel wat bestellingen vanuit alle hoeken van het land.”

Edwin en Chris vullen elkaar heel goed aan. Ze zijn ook beiden ondernemer geweest en weten wat klanten van hen verwachten. Chris: “Ik ben altijd enthousiast en vindt het leuk om met mensen om te gaan, een praatje te maken en te verkopen. We doen zoveel mogelijk zelf en daar speelt een heel netwerk van zo’n vijftig vrijwilligers een grote rol in. Het opzetten, vullen en stickeren van de verpakking, het aankleden van een verkooplocatie, de bemanning van de actiedagen, etcetera. De voorbereiding neemt Edwin voor zijn rekening. Het maken van de plannen, de promotie en alle materialen die daarvoor nodig zijn als posters,spandoeken en contacten met het Amstelveens Nieuwsblad.” 


In de loop van de tijd blijkt dat de St. Urbanus Chocolade een soort constante factor is om het vuurtje voor de fondswerving op gang te houden. In het begin werden allerlei benefietconcerten en acties georganiseerd maar het afgelopen jaar zijn er grote stappen gezet met instellingen die subsidies willen verstrekken. De chocolade wordt altijd gegeten, die actie loopt het hele jaar door. Edwin en Chris: “Daar blijken we met z’n allen nog steeds trek in te hebben. Of je nu gelovig bent of niet, Amstelveners hebben iets over voor die mooie neogotische kerk van Pierre Cuypers. Zijn toren zie je door heel Amstelveen.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie