Itai Gross: "Het verkorten van de keten scheelt niet alleen geld, maar ook CO2."
Itai Gross: "Het verkorten van de keten scheelt niet alleen geld, maar ook CO2." PR

Duurzaam Amstelveen: ‘We verkopen alles: van een lepeltje tot een hoekbank’

16 juni 2021 om 15:20 Achtergrond Duurzaam Amstelveen

AMSTELVEEN In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. In dit 18de deel: Naduvi, een van de Amstelveense start-ups die gevestigd is in bedrijfsverzamelgebouw NEST. Naduvi is een online platform waar interieurmerken hun voorraadoverschot kunnen aanprijzen.

Duurzaam? Wel volgens Itai Gross. “We verkopen alles – van een theelepeltje tot een driezits-hoekbank.” Itai Gross, oprichter van Naduvi.nl loopt al jarenlang rond in de wereld van interieur en wonen. Hij was onder andere mede-oprichter van Westwing en verbaasde zich steeds meer over hoe veel tussenpartijen er vaak zitten tussen producent en consument.

EFFICIËNTIE De keten verkorten, meer efficiëntie – die ambitie stond aan de basis voor Naduvi, een online etalage waar consumenten oudere collecties meubels en woonaccessoires kunnen kopen tegen flinke kortingen. De reden dat Naduvi in Amstelveen zit is eenvoudig. Gross komt zelf uit Amstelveen en zag geen reden om zijn start-up ergens anders te beginnen. “Altijd meer klanten vinden is mijn doel voor 2021 en als je een grote klantenservice wil optuigen is het handig om dicht in de buurt te zitten van studenten en die hebben we genoeg in Uilenstede. Daarnaast is Amstelveen goed bereikbaar en zijn de vastgoedprijzen niet zo belachelijk hoog.”

DUURZAME ASPECTEN Duurzaam? Volgens Gross heeft het businessmodel van Naduvi twee duurzame aspecten: “Door oude collecties op een moderne en aantrekkelijke manier aan te bieden verlengen wij de levensloop van producten. Oude meubels en accessoires staan meestal te verstoffen in een loods en worden na een paar jaar zelfs vernietigd. Daarnaast worden onze producten direct geleverd van de leverancier naar de consumenten. Dat scheelt soms wel drie ritten. Van de fabriek naar de distributiepartner, van de loods naar de winkel – en dan weer naar de consument. Het verkorten van de keten scheelt niet alleen geld, maar ook CO2.”

Naduvi – een pure fantasienaam die niets betekent – werd opgericht in september 2019 en de website ging live maart-april 2020. Midden in de corona-epidemie. Veel last heeft Gross daar niet van gehad. “We zijn in een jaar gegroeid naar 60/70 collega’s. Die mensen had ik niet aangenomen als het niet goed was gegaan. Vorige maand hebben we nog een investering kunnen bijschrijven van 10 miljoen dollar uit Londen, Spanje en New York. Dat geld stelt ons in staat om nog harder te groeien. We hebben afgesproken met investeerders om daar geen uitspraken over te doen.”

Efficiëntie is altijd mijn driver geweest

ABSOLUUT TOPTALENT Wat het geheim is van de duurzame retailer uit Amstelveen? Gross: “Efficiëntie is altijd mijn driver geweest. En als je er dan ook nog voor zorgt dat je het absolute toptalent aan je weet te binden, is dat vaak een recept voor succes. Een simpel idee is soms lastig uit te voeren. Zeker de wereld waar wij in werken – online retail, meubels, accessoires – gaat over details. Als er een komma verkeerd staat in een programmeercode, dan loopt alles vast. Maar ook goede fotografie van je producten is essentieel. Als je een bank koopt van een paar duizend euro wil je echt goed kunnen zien wat de kwaliteit is van het stof zodat je kunt inschatten hoe het licht valt.”

RETOURNEREN Hoe gaat Naduvi om met retourneren – een heikel punt in de online retail als het gaat om duurzaamheid? Gross: “Volgens Europese wetgeving ben je verplicht om consumenten het recht te geven op retourneren binnen 14 dagen. Daar doen wij nog een keer twee weken bovenop. Aan de andere kant proberen wij klanten wel te stimuleren om een goede keus te maken. Niet alleen voor het milieu, maar ook omdat het vervelend is voor onze leveranciers om spullen terug te krijgen. Dus als je bij ons wilt retourneren moet je daar wel een klein bedrag betalen. Bij veel online retailers is retourneren gratis dus we beseffen dat betaald retourneren de conversie kan beperken. In de praktijk zien we dat onze klanten bewuster lijken te kiezen en minder terugsturen. Fijn voor onze klanten, fijn voor onze leveranciers en fijn voor het milieu dat weer een rit van en naar het magazijn bespaard wordt.”

Informatie over Naduvi: Naduvi.nl

Dit artikel is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen.

Jaime Donata

Trendy crème-kleurige fauteuil in Scandinavisch interieur.
Blauw en roze interieur voor de woonkamer.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie