Afbeelding
PR

Duurzaam Amstelveen: ‘Leuk kleurtje belangrijker dan eerlijke handel’

10 maart 2021 om 14:30 Achtergrond Duurzaam Amstelveen

AMSTELVEEN In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. In dit vierde deel katoen van With a touch of Rose.

De Amstelveense Anne-Rose Hartman is een van de eerste ondernemers in Nederland die milieuvriendelijke en fair-trade katoen naar Nederland bracht. Het is nu 12 jaar geleden dat ze With a touch of Rose oprichtte. Hoe gaat het nu met haar bedrijf?

BIOLOGISCH KATOEN Toen Anne-Rose Hartman in 2007 begon met With a touch of Rose was ze een van de eerste Nederlandse ondernemers die milieuvriendelijke en fair-trade katoen aanbood: “Ik snapte zelf eigenlijk niet dat het er niet allang was. Maar ik zat destijds in de voorhoede, samen met een aantal andere partijen die hun bio-katoen leverden aan andere bedrijven.” Zelf richtte Hartman zich op de consumentenmarkt: “Ik wilde meer bewustwording teweegbrengen. Helder wit katoen dat aan de basis staat van veel kleding is behoorlijk milieubelastend.” In de katoenteelt worden veel pesticiden gebruikt – en daarnaast ook chloor voor het bleken en formaldehyde voor de verdere bewerking: “Voor een wit katoenen T-shirt wordt gemiddeld 150 gram chemicaliën gebruikt. De conventioneel katoensector gebruikt een kwart van alle pesticiden en chemicaliën op aarde, op een verbouwde oppervlakte van niet meer dan 4 procent van de wereld. Met biologisch katoen, maken de we aarde een heel stuk gezonder.”

BABYZAKKEN Toch was het min of meer toevallig dat Hartman in de wereld van bio-katoen terechtkwam: “Het was 2006 en ik werkte voor een internationaal accountants- en belastingadviseurbedrijf. Na mijn zwangerschapsverlof bleken de plannen voor het komende boekjaar veranderd te zijn. Ik had hier geen goed gevoel bij en het betekende dat ook mijn functie zou veranderen. Ik besloot weg te gaan en voor mezelf te starten. Maar ja, wat dan? Mijn man zei: ‘Je kunt altijd nog iets met die opbergzakken van je gaan doen!’. We waren net verhuisd en ik had zelf een aantal opbergzakken gemaakt voor spullen.” De opmerking van Hartmans man bleef hangen, maar ze wist: als ik iets met opbergzakken ga doen, dan moet het wel met duurzaam katoen. Via Max Havelaar kwam ze terecht in India. “Fair-trade katoen stond echt in de kinderschoenen in 2007, maar The Rajlakshmi Cotton Mills in Kolkata produceerde toen al katoen dat zowel fair-trade gecertificeerd was als GOTS gecertificeerd. Dat betekent: geen kinderarbeid, gewassen die natuurlijk bemest worden en katoen dat bewerkt wordt met natuurlijke stoffen. Het bedrijf is zelfs in handen van lokale katoenboeren. Zij delen dus ook mee in de winsten van het bedrijf.”

Geen kinderarbeid, gewassen die natuurlijk bemest worden en katoen dat bewerkt wordt met natuurlijke stoffen

MISSIONARIS Wat begon met het idee voor opbergzakken voor interieur mondde uit in de keuze voor het maken van opbergzakken en slaapzakken voor baby’s. Eigenlijk omdat het fair-trade katoen dat snel beschikbaar was beter geschikt was voor babyproducten. “Eenmaal thuis ben ik de markt gaan verkennen. Bij winkels langs met samples om te kijken wat ze er van vonden. Ik was wel echt een missionaris in die tijd. Veel babywinkels vonden het kleurtje van de stof belangrijker dan fair-trade, maar het is mij toch gelukt om genoeg winkels te vinden die onze zakken in de winkel wilden verkopen.”
Hartman kon er in het begin niet van leven -en heeft er ook altijd iets naast gedaan. “Maar vanaf het moment dat ik op de Negenmaandenbeurs ben gaan staan in 2011 en twee jaar later het initiatief nam tot het Puur Baby Plaza, een plein op de beurs voor duurzame ondernemers, nam de bekendheid en ook de omzet toe.”

UITDAGINGEN With a touch of Rose maakt allerlei soorten katoenen zakken: pyjamazakken, kruipzakken, slaapzakken, luierzakken en het assortiment is inmiddels uitgebreid met bio-katoenen draagdoeken, dekens en doe-doekjes. “Inmiddels zijn we allang niet meer de enige op de markt met bio-katoen, dus ik moest wel uitkijken voor de wet van de remmende voorsprong. Wat hierbij niet meehielp was dat mijn agent er op een bepaald moment mee ophield en dat het mij niet lukte om dit deel op te pakken, onder ander door de zorg rondom mijn vader. Hierdoor verloren we in korte tijd veel contact met winkels die onze spullen voorheen verkochten. Toen ik het weer wilde oppakken, maart vorig jaar – naar inkoopbeurzen om nieuwe winkels te vinden om onze producten te verkopen – kwam corona er tussendoor. De moeilijkheid is nu vooral de nieuwe dynamiek in de markt. Er zijn steeds minder fysieke winkels om de doeken en zakken af te zetten. Veel bedrijven verkopen direct aan de klant via social media of e-commerce. Sinds twee jaar heb ik nu ook een eigen webwinkel en ik heb recentelijk een content-strategie uitgewerkt voor social media. Recentelijk hebben we ook een actie gedaan als duurzaamheidspartner bij de ASN Bank, na contact van mij met Matthijs den Hollander van GFP uit Amstelveen.”

De katoenindustrie is de tweede vervuilendste industrie in de wereld

KERSTPAKKETTEN Al is babymerk With a touch of Rose niet meer zo hip, happening en nieuw als 12 jaar geleden, het is nog wel het enige Nederlandse babymerk op de markt dat zowel kiest voor bio-katoen als voor fair-trade. Daarnaast probeert Hartman de coronacrisis zo goed mogelijk te benutten: “Corona betekent dichte winkels, maar ook de tijd om te heroriënteren. Zo kon ik aandacht aan de website besteden en meer aandacht gaan geven aan de mogelijkheden van de business to business-markt (B2B). Door de jaren heen, heb ik wel B2B-bestellingen geproduceerd, maar hier liggen veel meer mogelijkheden én massa en dat betekent ook: meer impact. In bedrijven wordt meer met katoen gewerkt dan je denkt: relatiegeschenken, kerstpakketten, keuken-, bed- en badtextiel. Als we met zijn allen samenwerken kunnen we er misschien voor zorgen dat de katoenindustrie niet meer de tweede vervuilende industrie van de wereld blijft.”


Jaime Donata

Dit artikel is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie