GroenLinks bijeenkomst in bibliotheek Stadshart
GroenLinks bijeenkomst in bibliotheek Stadshart Brenda de Kort

GroenLinks: Lelystad Airport helpt niet tegen overlast Schiphol

18 maart 2019 om 10:17 Verkiezingen/nieuws Deel je nieuws

GroenLinks heeft op een bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart met de inwoners gesproken over de overlast van Schiphol in de regio. De partij en de aanwezigen lieten weten dat het grote aantal vluchten op Schiphol grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. GroenLinks wil dat er in Europa snelle treinverbindingen komen, waardoor er minder gevlogen wordt. 

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, was vorige week op bezoek in Amstelveen om samen met GroenLinks Amstelveen te luisteren naar inwoners uit de regio.   Veel inwoners bezochten de bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart en lieten weten hoeveel overlast van Schiphol ze hebben. Ook kwamen er interessante ideeën naar voren hoe het verder moet met het luchtverkeer.  Martin Kortekaas, fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, vat het samen: “Schiphol kan echt niet nog verder groeien, de gezondheid en veiligheid van de inwoners is belangrijker dan nog meer economische groei.”

Tweede Kamerlid Kröger maakte duidelijk dat Lelystad Airport niet gaat helpen om de overlast van Schiphol te verminderen. Op dit moment mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken. Maar dat wordt niet minder als in de toekomst Lelystad Airport toch nog open zou gaan. Die omstreden luchthaven zou maximaal 45.000 vluchten extra kunnen verwerken en dat betekent niet dat er dan minder op Schiphol wordt gevlogen. “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten.”, valt Kortekaas haar bij.

Om de overlast van Schiphol te beperken en ook om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen. 

Suzanne Kröger en Martin Kortekaas
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie