de fiets volledig af.
de fiets volledig af. Taeke Teye Kelling

van niets naar een racefiets. het eindwerkstuk van een 17 jarige.

19 juni 2021 om 14:03 Lokaal Deel je nieuws

Ik ben Taeke Teye Kelling, 17 jaar en zit op het GGCA, een middelbare vrije school.

Hier is het profiel/eindwerkstuk heel belangrijk, een zelfgekozen onderwerp met een denk- en maakproces en presentatie voor volle zaal. Ik wist: ik wil iets met de fiets doen, want was sinds een jaar fervent fietser. Samen met een leraar ben ik gaan bedenken wat kon: b.v. een eigen frame maken. Een proefframe voor een stadsfiets, want zoiets wordt zelden recht. Anderen zeiden: maak je eigen fiets, waar je echt trots op kunt zijn. Een uitdaging als je nog geen ketting kunt verwisselen…

Ik had dus hulp nodig en maakte een mail met mijn plan, die ik stuurde naar alle framebouwers in NL. Hele aardige reacties kreeg ik terug. Tot na een week framebouwer Wind Cycleworks uit Goes bereid was mij te helpen.

En zo reed ik op zaterdag om 5.30 uur in de trein naar Goes, waar hij mijn schetsen bekeek en ik oefende met solderen. Ik zou een frame maken voor een gravelbike, een off road racefiets.

Thuis bedacht ik dat ik heel veel onderdelen nodig zou hebben. En dus maakte ik een mail voor grote merken fietsonderdelen. Door corona was er een groot tekort ontstaan…

Shimano en BBB werden enthousiast en stuurden mij allerlei onderdelen. Schwalbe en Ere Resurch stuurden me beiden verschillende rubbersets op. Bij FFWD in Zwolle mocht ik in de fabriek mijn eigen wielset vlechten en richten. Andere onderdelen zocht ik op marktplaats of via sponsoring. En zelfs Rapha, het kledingmerk voor fietsers, lieten weten dat ik naar hun winkel mocht gaan om een set kleding uit te zoeken!

In Goes zaagde en vijlde ik alle buizen, perfect passend, zette ze met puntsoldeer aan elkaar, waarna het met een bredere naad permanent vastgezet werd, tussendoor telkens controlerend of het frame nog goed recht was. Na 4 dagen kwam ik met het frame thuis. Trots op mijn kunstwerk, dat ik vijlend en schurend zelf af kon maken. Daarna werd het met overlopende kleuren gepoedercoat en lonkte het bouwen.

Ik besefte dat ik montagevetten nodig had die ik kreeg van Dynamic bike care. FFWD stuurde mij gereedschappen en een prachtige montagestandaard! Wat een hulp! 

Zo kon ik het proces van het bouwen goed filmen en fotograferen.

In één dag bouwde ik mijn fiets op. Maar de rem (shifter) bleek lek en nergens was dit onderdeel te vinden. Lang zoeken bracht me bij 12GObiking  en zij waren zelfs bereid de shifter te schenken! Eeuwig dankbaar! De testrit bracht me naar de kop van Friesland, 180 km. met windkracht 6 in de rug! Dit waren de eerste fantastische kilometers op mijn eigen kunstwerk. Veel fietsen wisselen in de loop van hun leven van eigenaar, deze fiets zal altijd bij mij blijven!

Dit is een heel ander geluid in een tijd van wantrouwen en menselijke desinteresse, waardoor het zelfs tot toeslagenaffaires kon komen.

Naast een fiets heb ik het bewijs dat door interesse, vertrouwen en samenwerking van mensen, moed en het stellen van vragen, mensen samen tot unieke dingen in staat zijn!  Mijn fiets zal me daar altijd aan helpen herinneren……

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie