Afvalcontainers in Westwijk.
Afvalcontainers in Westwijk. Joop Touw

Gemeente werkt aan een schoon Amstelveen

8 september 2020 om 17:26 Wonen

AMSTELVEEN De gemeenteraad nam tijdens de raadsvergadering van 10 juli 2019 de motie Schoon Amstelveen aan. 

Daarin werd het college opgeroepen om de afvalscheiding te bevorderen door een betere informatievoorziening ook naar anderstaligen toe. Omdat er nogal eens afval naast de containers wordt gezet, werd het college ook opgedragen aanvullende handhavingsmaatregelen te treffen. Ook wilde de raad weten wat de kosten zijn als een externe partij in het weekend bijgeplaatst afval gaat verwijderen en moeten containertuintjes worden aangelegd op plaatsen waar vaak afval naast de container wordt gezet. Om zwerfvuil verder tegen te gaan werd gevraagd om meer en grotere prullenbakken.

Om gebruikers duidelijke informatie te geven over het scheiden van afval is er een nieuwe serie stickers aangebracht op 1.350 ondergrondse containers. De uitleg is meertalig en er staat op vermeld dat bijplaatsen van afval een boete van 95 euro oplevert.

DUMPEN Bij de gemeente staan elf plekken bekend als zogenaamde ‘hotspot’ als het gaat om het dumpen van grofvuil naast een container. Daar worden in vier weken tijd meer dan twee keer per week minimaal twee stuks afval naast een goed werkende container achter gelaten. Tijdens de coronacrisis gebeurde dat vaak. Team Afvalbeheer krijgt per werkdag gemiddeld drie meldingen van bijplaatsingen. Als er een adressticker is gevonden, wordt contact opgenomen met Handhaving. Als het gaat om grof vuil kunnen de handhavers alleen boetes uitschrijven bij het op heterdaad betrappen van een dumping van grof afval, omdat in het grof afval geen adressen te vinden zijn.

WEEKEND In het weekend een externe partij extra rondes laten rijden om naast de container achtergelaten (grof)vuil te verwijderen en volle containers te legen gaat circa 250.000 euro per jaar kosten. Behalve het extern bedrijf (125.000 euro) en team Afvalbeheer (35.000 euro) dient ook team Handhaving ingezet te worden (90.000 euro). Deze kosten zijn aangedragen voor het deel van de Perspectiefnota 2021 die in de Begrotingsraad behandeld zal worden. Een medewerker van team Afvalbeheer moet meldingen uit de gemeentelijke systemen doorgeven en het overslagstation bedienen. Om te voorkomen dat de dumpingen juist zullen toenemen in het weekend, dienen dan bij het ophalen ook handhavers ingezet te worden. Hun zichtbaarheid is belangrijk, zeker in het begin.

CONTAINERTUINTJES In wijken waar veel naast de container gedumpt wordt, kunnen containertuintjes worden aangelegd o dit te voorkomen. De eerste drie tuintjes van een pilot van acht zijn in juni geplaatst bij ondergrondse containers aan de Vijverlaan, een zogenaamde ‘hotspot’. Er worden ook drie containertuintjes aangelegd aan de Keizer Karelweg en In de Wolken. Een voorwaarde voor de aanleg is dat er een of meerdere bewoners bereid zijn om toezicht te houden op de tuintjes, geplaatst afval te verwijderen en/of de gemeente te informeren en in droge periodes de planten water willen geven. De kosten van circa 16.000 euro voor de acht tuintjes worden vanuit de zwerfafvalsubsidie van stichting Nederland Schoon betaald.

ZWERFVUIL Om zwerfafval tegen te gaan werd ook onderzocht of er meer en eventueel grotere prullenbakken geplaatst moeten worden in de wijk zodat het voor de bewoners makkelijker is om klein afval weg te gooien. Afgelopen jaren is, onder andere met inzet van de zwerfvuilsubsidie van stichting Nederland Schoon, ingezet op de optimalisatie van het aantal afvalbakken in de gemeente. Dit najaar wordt, in overleg met Nederland Schoon, onderzoek gedaan naar aanvullende maatregelen en acties om zwerfafval tegen te gaan. Voor de uitvoering wordt vooralsnog 10.000 euro opgenomen vanuit deze zwerfafvalsubsidie.

PRULLENBAKKEN Volgens Nederland Schoon moeten er genoeg, duidelijke zichtbare afvalbakken zijn. In de gemeente Amstelveen staan in totaal circa 1.150 afvalbakken; dit is gemiddeld 12,6 afvalbak per 1.000 inwoners. Uit meetgegevens blijkt dat de capaciteit voldoende is en de bakken tijdig worden geleegd, op zes dagen per week. Als een afvalbak regelmatig vol is, wordt de frequentie van het legen verhoogd, of er wordt een extra bak geplaatst. De frequentie van het legen is afhankelijk van de locatie. In het Stadshart wordt bijvoorbeeld vaker geleegd vanwege de markt. Als blijkt dat de huidige capaciteit niet voldoet, worden afvalbakken met extra capaciteit (240 liter) geplaatst.

Verder het gedrag van de mensen waarbij goede voorlichting belangrijk is. De gemeente doet ook mee aan de Landelijke Opschoondag en op basis van metingen wordt jaarlijks een plan opgesteld om zwerfafval tegen te gaan. Voor deze acties geeft Stichting Nederland Schoon tot en met 2021 subsidie.

Momenteel wordt gewerkt aan een publieksvriendelijker klachten- en meldingensysteem, waarbij de inwoners met hun smartphone meldingen kunnen doen bij de gemeente. De medewerkers van de gemeente kunnen de klachten afhandelen en direct terugkoppelen aan de melder. Eind 2020 worden de eerste resultaten hiervan verwacht.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie