KLM-vliegtuigen op Schiphol in betere tijden.
KLM-vliegtuigen op Schiphol in betere tijden. René de Leeuw

Schipholwatch: ‘Geen traan bij definitief afscheid van KLM’

2 november 2020 om 15:00 Verkeer en vervoer

SCHIPHOL “Heel eerlijk gezegd: wij laten geen traan om een definitief afscheid van KLM.” Zo luidt de reactie van bewonersorganisatie Schipholwatch op minister van Financiën Wopke Hoekstra om de KLM voorlopig geen staatssteun meer te geven, omdat de KLM-directie niet met alle bonden overeenstemming heeft bereikt over bezuinigingen.

“Zonder KLM hoeft onze buur Schiphol geen overstappers meer te verwerken en zonder KLM kan onze regering veel makkelijker beslissingen nemen over een passende omvang van de luchtvaart in ons land,” meent Schipholwatch, dat tegen groei is van Schiphol op de huidige plek. “Wij verwachten dat zonder KLM, Schiphol structureel wordt gehalveerd. Op zijn minst. Zonder de hubfunctie is het voor geen vliegmaatschappij meer interessant om te vliegen naar bestemmingen waar geen Nederlander ooit van heeft gehoord. Evenmin zijn er feedervluchten nodig. Al met al zou het zomaar eens kunnen leiden tot een Schiphol met de omvang van Brussel Zaventem. Na decennialange vliegterreur zou dat voor ons een verademing zijn. Geen nachtvluchten meer, geen 400 vliegtuigen per dag meer over onze woonwijken en geen continue kerosinedampen. Een beter milieu, minder schade voor het klimaat. We kunnen eigenlijk niet wachten.”

ONONTKOOMBAAR Schipholwatch ziet een faillissement van KLM als onontkoombaar: “Laat het dus maar gebeuren, zonder nog meer belastinggeld erin te steken.” De actiegroep verwijst naar publicaties waarin gesteld wordt dat veel Schipholwerkers snel aan ‘een leukere baan’ geholpen kunnen worden. Toch klinken er ook geluiden dat verdwenen werk rond Schiphol wel eens niet zo snel terug zou kunnen komen.

TIENDUIZENDEN BANEN Dat laatste is waar de Amstelveense wethouder Herbert Raat zich zeer ongerust over maakt. “Voor de mensen die het treft: het zal je baan maar zijn,” zegt hij. “Het gaat in de regio om tienduizenden banen, niet alleen in de luchtvaartbranche zelf, maar ook bij tal van andere bedrijven waarvoor de luchtvaart belangrijk is. Dat geldt ook zeker ook voor Amstelveen. Niet alleen staat hier het KLM-hoofdkantoor, vanouds wonen hier veel Schiphol-werkers.”
Raat verwacht na het wegvallen van KLM juist geen snel herstel van werkgelegenheid. “Er zijn heel veel branches met oplopende werkloosheid,” vervolgt hij. “Het helpt voor de werkgelegenheid niet als je straks, als de coronacrisis voorbij is, in een belangrijke sector als de luchtvaart internationaal niet meer meedoet.” Raat betreurt dat de directie en enkele bonden het niet eens kunnen worden: “Juist nu moeten we eenheid uitstralen.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie