Afbeelding
René de Leeuw

Lokale lasten gaan omhoog, subsidies voortaan niet structureel maar voor drie jaar

9 oktober 2020 om 14:38 Overig

AMSTELVEEN De lokale lasten gaan in 2021 met 4,5 procent omhoog. Dat is vooral het gevolg van een landelijke kostenstijging voor de afvalverwerking. Zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde ontwerp-gemeentebegroting voor 2021. Om de gemeentelijke uitgaven beter te kunnen beheersen worden subsidies voortaan niet structureel toegekend, maar steeds voor maximaal drie jaar. Daarna volgt een evaluatie of de doelen behaald zijn. 

De stijging van de lokale lastendruk met 4,5 procent ligt boven de inflatie van 2,75 procent. Dit komt door de landelijke kostenstijgingen bij de inzameling en verwerking van afval, waardoor de afvalstoffenheffing in Amstelveen stijgt met 8 procent. “Dat komt onder meer doordat het Rijk de afvalstoffenbelasting heeft verhoogd. Bovendien prijs van oud-papier lager, waardoor het ingezamelde papier en karton minder opbrengt,” aldus wethouder Herbert Raat (Financiën). Hij wijst er ook op dat de verwerkingskosten dit jaar ook zijn gestegen vanwege het extra aanbod van grof afval tijdens de coronacrisis bij het afvalstation. “Er stonden zelfs files voor de ingang.” 

OZB De onroerende-zaakbelasting (OZB) stijgt in 2021 met de inflatiecorrectie en de rioolheffing stijgt minder dan de inflatie met 2 procent. Opgeteld met de verhoging van de afvalstoffenheffing betekent dit dat een meerpersoonshuishouden in een gemiddelde koopwoning in Amstelveen in totaal 2,80 euro per maand meer gaat betalen. Een extra OZB-verhoging is in de toekomst volgens het college een reëel scenario als de plannen van het Rijk doorgaan om de gemeentefondsgelden anders te gaan verdelen, waarbij Amstelveen geacht wordt haar voorzieningen voor een veel groter deel uit de OZB te bekostigen.

FLEXIBEL Mede met het oog op de financiële onzekere situatie vanwege de coronacrisis heeft het college van B en W een traject in gang gezet om de bestaande begroting door te lichten en kritisch te kijken naar alle plannen. Daarnaast wordt onderzocht hoe de kosten van de eigen organisatie kunnen worden verlaagd.  “Het zijn bijzondere en zware tijden waarin een solide financieel beleid met ruimte voor flexibel handelen van cruciaal belang is,” stelt wethouder Raat

VANZELFSPREKENDHEID DOORBREKEN “Daarom kiezen wij in onze begrotingsvoorstellen waar mogelijk voor incidentele toekenning van middelen in plaats van structurele toewijzing. Dit doorbreekt de vanzelfsprekendheid om eenmaal verworven budgetten te blijven uitgeven en eenmaal ingezet beleid te blijven uitvoeren zonder dat er sprake is van evaluatiemomenten. Vanaf nu maken we na maximaal 3 jaar de balans op. We hebben daar bij Museum Jan (voorheen Van der Togt) al een begin mee gemaakt. Een dergelijk aanpak biedt de gemeenteraad ook mee zicht op behaalde resultaten,” aldus Raat

MEER GRIP Volgens de wethouder is drie jaar een goede periode voor een dergelijke aanpak. “Bij subsidie-aanvragen voor één jaar gaat het vaak om een project, maar op basis van afspraken voor drie jaar kun je mensen aannemen voor de periode. De bijdrage heeft dan ook een kop en een staart en je voorkomt dat zaken oneindig door blijven lopen terwijl ze eigenlijk niet meer nodig zijn. We krijgen hierdoor meer grip op de inhoud en op het geld.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie